Gdzie szukać pomocy?

Gdzie szukać pomocy?

Po raz pierwszy mamy do czynienia z epidemią. Po raz pierwszy też wszyscy znaleźliśmy się w tak trudnej sytuacji. To naturalne, że odczuwamy wiele różnych, często trudnych uczuć i emocji.

Niektórzy czują rozdrażnienie czy złość związaną z brakiem możliwości wychodzenia z domu lub kontaktowania się ze znajomymi. Inni odczuwają niepokój związany z napływającymi informacjami dotyczącymi pandemii lub boją się zakażenia. Są tacy, którym brakuje codziennych aktywności, szkoły, przyjaciół. W wielu domach rodzice martwią się o zdrowie, pracę i sytuację materialną rodziny. Są tacy, którzy mimo zagrożenia muszą wykonywać swój zawód by nas leczyć, ratować czy sprzedawać nam najpotrzebniejsze artykuły. Są też ci, którzy pełni obaw czekają na nich w domu.

Jeśli w tym trudnym czasie czujesz, że potrzebujesz rozmowy, wsparcia i pomocy poniżej zgromadziliśmy kontakty z których możesz skorzystać.

 

  1. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Olkuszu

 

Udzielamy pomocy między innymi  dzieciom, młodzieży oraz ich rodzicom.

W chwili obecnej kontaktować się można z nami telefonicznie oraz mailowo.

Wszystkie informacje dostępne są na stronie http://pppolkusz.pl/

 

  1. Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Krakowie

 

Dyżur całodobowy pod numerem telefonu 12 421 92 82, oraz w godzinach 8.00-20.00 pod numerem 502-273-430. Dodatkowo na stronie  https://www.facebook.com/oikkrakow zamieszczone są codziennie numery telefonów, pod którymi pełnione są dodatkowe dyżury.

 

  1. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

 

 

Telefon 116 111 działa przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, można także zarejestrować się na stronie www.116111.pl/napisz  i napisać wiadomość e-mail. Konsultanci pomagają:

Anonimowo – dzwoniąc, nie musisz podawać swojego imienia, nazwiska ani adresu zamieszkania.
Bezpłatnie – połączenie jest bezpłatne zarówno z telefonów komórkowych, jak i stacjonarnych.
Chętnie – konsultanci 116 111 gotowi są rozmawiać o każdej ważnej sprawie. Jeśli będzie to potrzebne, mogą umówić się na kolejną rozmowę.
Dyskretnie – wszystko, o czym  powiesz lub napiszesz, zostanie między Tobą a konsultantami 116 111.

 

  1. Linia Wsparcia 800 70 2222

 

Linia Wsparcia jest linią całodobową i bezpłatną. Specjaliści odpowiadają również na maile: porady@liniawsparcia.pl.  W Centrum Wsparcia dla osób w kryzysie psychicznym dyżurują psychologowie gotowi do wysłuchania, zrozumienia i akceptacji, którzy pomagają także w znalezieniu odpowiednich placówek specjalistycznych w danym regionie kraju, gdzie można otrzymać bezpośrednią pomoc.

W wyznaczonych godzinach w Centrum pełnią dyżury także specjaliści: lekarze psychiatrzy, prawnicy oraz pracownicy socjalni. Informacja na temat dyżurów dostępna jest na stronie www.liniawsparcia.pl

 

  1. Kryzysowy Telefon Zaufania 116 123

 

Czynny codziennie od 14.00 do 22.00 Bezpłatny.

Telefon powstał z myślą o osobach, które z różnych powodów nie mają możliwości bezpośredniego kontaktu z psychologiem. Oferta kierowana jest do osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym, potrzebujących wsparcia i porady psychologicznej, rodziców potrzebujących wsparcia w procesie wychowawczym oraz osób niepełnosprawnych.

 

  1. Centra Zdrowia Psychicznego

Udzielają pomocy zarówno osobom zmagającymi się z różnymi problemami, w kryzysie jak i osobom cierpiącym na różnego rodzaju zaburzenia psychiczne. A także członkom ich rodzin i bliskim. Punkty Zgłoszeniowo-Koordynacyjne są w nich czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8-18. Dyżurują tam pielęgniarki psychiatryczne, psychologowie, psychoterapeuci i lekarze. Wystarczy zatelefonować pod numer 22 21 82 226 lub 22 21 82 274 by dostać poradę, by dowiedzieć się, czy wymagane jest osobiste spotkanie ze specjalistą, jaka pomoc jest dostępna i potrzebna w danym przypadku. Numery telefonów Punktów Zgłoszeniowo-Koordynacyjnych i obszar ich odpowiedzialności można znaleźć na stronie czp.org.pl.

 

  1. Poradnia Telefoniczna „Niebieskiej Linii”

 

Poradnia działa 7 dni w tygodniu w godzinach 12.00 – 18.00; dyżury pod numerem telefonu 22 668-70-00 pełnią przeszkoleni specjaliści: psycholodzy i prawnicy.

Infolinia przeznaczona jest dla wszystkich osób pokrzywdzonych przestępstwem, w tym ze szczególnym uwzględnieniem osób doświadczających przemocy w rodzinie oraz jej świadków.

 

  1. Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Niebieska Linia

tel. 800 120 002

 

  1. Infolinia dla seniorów

Dzwoniąc na infolinię osoby starsze mogą uzyskać rzetelne informacje, zalecenia i wskazówki jak odnaleźć się w obecnej sytuacji. Numer telefonu 12 392 11 10 działa od poniedziałku do piątku w godz. 8.00–17.00. Dzwoniąc na infolinię seniorzy będą mogli uzyskać odpowiedzi na zagadnienia takie jak:
pomoc w dostarczaniu żywności i innych zakupów, udzielania pomocy żywnościowej i ciepły posiłek w domu w sytuacji kwarantanny, pomoc psychologa, pomoc w codziennych czynnościach oraz usługi opiekuńcze.

  1. Bezpłatne telefoniczne wsparcie psychologiczne

Lista psychoterapeutów Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej gotowych udzielić bezpłatnego telefonicznego wsparcia psychologicznego w czasie kryzysu epidemiologicznego znajduje się na stronie

http://ptpp.pl/terapeuci-oferujacy-wsparcie/?fbclid=IwAR2Om0cj8QjXgs-HhORpA5Nw69gUrxiFPYFctYtUy73O-J7Nj3ab4lF5G7I

 

  1. Psychologowie dla społeczeństwa

 

Na stronie https://www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl  znajduje się lista psychologów oferujących bezpłatną pomoc psychologiczną kierowaną w szczególności do:

  • członków personelu medycznego i innych służb zaangażowanych w działania związanez zagrożeniem koronawirusem,
  • osób objętych kwarantanną,
  • osób, które w związku z wprowadzonymi ograniczeniami straciły z dnia na dzień źródło dochodu,
  • osób, które są w kryzysie psychicznym i odmówiono im innej formy pomocy ze względu na pandemię (np. przyjęcia na oddział dzienny szpitala psychiatrycznego)

 

 

Opracowały: Anna Piwowarska i Magdalena Sowińska