WSPOMAGANIE, ORGANIZACJA I ZAKRES WSPÓŁPRACY
PORADNI PSYCHOLOGICZNO -PEDAGOGICZNEJ
W Olkuszu z Filią w Wolbromiu
Z PRZEDSZKOLAMI, SZKOŁAMI, PLACÓWKAMI .
I. Zasięg działania PPP
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Olkuszu sprawuje opiekę psychologiczno – pedagogiczną nad dziećmi 0-7 lat, szkołami i placówkami oświatowymi z gmin: Olkusz, Klucze, Bukowno, Bolesław, Trzyciąż, Wolbrom.
.
II. Zakres współpracy poradni z przedszkolami, szkołami, placówkami:
Pracownicy poradni udzielają pomocy nauczycielom, wychowawcom oraz specjalistom w realizowaniu przez nich zadań profilaktycznych, wychowawczych oraz edukacyjnych w przedszkolach, szkołach i placówkach w zakresie:
- rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów z klas I-III szkoły podstawowej
- planowania i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego
- rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów
- opracowywania i realizacji IPET
- określania niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne odpowiednich ze względu na potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka lub ucznia niepełnosprawnego
- rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych
- podejmowania działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży
- prowadzenia edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży
- udzielania we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi wsparcia merytorycznego
Pracownicy poradni wspomagają przedszkola, szkoły i placówki w zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy w/w placówek w zakresie :
- wynikającym z kierunku realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa ustalanych przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania zgodnie z art.60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty
- wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe
- realizacji podstaw programowych
- rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania
- analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów, o których mowa w art. 3 pkt 21, 21c, 21d ustawy o systemie oświaty
- potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków, o których mowa w pkt 5
- innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę
Szczegółowy zakres współpracy poradni z przedszkolami, szkołami, placówkami znajduje się w Statucie PPP w Olkuszu.
Współpraca z przedszkolami, szkołami lub placówkami realizowana jest głównie poprzez:
- Diagnozę psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną zgłaszanych problemów dzieci i młodzieży.
- Terapię logopedyczną i pedagogiczną dzieci i młodzieży
- Terapię rodzin i terapię psychologiczną.
- Przesiewowe badania słuchu, mowy.
- Działania na rzecz dziecka zdolnego.
- Zajęcia profilaktyczne dla uczniów.
- Zajęcia aktywizujące uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia.
- Poradnictwo i doradztwo zawodowe.
- Konsultacje dla nauczycieli, rodziców, dzieci i młodzieży.
- Warsztaty i spotkania tematyczne dla nauczycieli i rodziców.
- Terapia WWR
- Interwencje i mediacje w sytuacjach kryzysowych.
.
III. Organizacja współpracy pracowników poradni z przedszkolami, szkołami i placówkami z obszaru działania poradni:
- Dyrektor poradni przydziela pracownikom w każdym roku szkolnym odpowiedzialność za współpracę w poszczególnych obszarach z przedszkolami, szkołami i placówkami oświatowymi z rejonu działania poradni.
- Wykaz pracowników i podległych im szkól/przedszkoli i placówek znajduje się w sekretariacie i dokumentacji poradni oraz na stronie internetowej.
- Każda szkoła, przedszkole lub placówka jest poinformowana, który pracownik poradni odpowiada za współpracę w danym obszarze.
- Informacje na ten temat przekazywane są podczas wizyt w szkołach/przedszkolach, placówkach, rozmów telefonicznych z dyrektorami i nauczycielami, spotkań z pedagogami szkolnymi, przy przekazywaniu oferty programowej oraz na stronie internetowej.
- Oferta poradni zamieszczana jest na stronie internetowej.
- Terminy wizyt pracowników poradni w szkołach, przedszkolach i placówkach ustalane są z dyrektorem przedszkola/ szkoły, placówki, pedagogiem szkolnym lub nauczycielami (w zależności od formy i zakresu oczekiwanej pomocy).
- Co roku odbywają się w poradni cykliczne spotkania pracowników z pedagogami szkolnym i koordynatorami, w celu zebrania oczekiwań ze szkół/przedszkoli, placówek i omówienia zasad oraz form współpracy w danym roku szkolnym. Spotkania służą także poszerzaniu umiejętności wychowawczych pedagogów oraz dzieleniu się z nimi nowymi metodami i formami pracy.
- Każdy pracownik jest zobowiązany do nawiązywania współpracy z innymi placówkami, które pomagają dzieciom, młodzieży i ich rodzinom.
.
IV. Udzielanie informacji o uczniu, znajdującym się pod opieką poradni
- Osoba, która składa wniosek o wydanie opinii, może dołączyć opinię nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem.
- Pracownicy poradni, którzy badali dziecko, mogą omówić opinię/orzeczenie
z wychowawcą, nauczycielami, jeżeli opiekunowie dziecka dostarczyli opinię/orzeczenie do szkoły. - Informacji dotyczących realizacji zaleceń zawartych w opiniach/orzeczeniach udziela pracownikowi poradni, dyrektor szkoły/przedszkola lub placówki, pedagog szkolny, wychowawca, ewentualnie nauczyciel przedmiotowy.
- Pracownicy poradni, którzy udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i rodzinom (różne formy terapii, stymulacja rozwoju, rewalidacja) mogą omówić funkcjonowanie dziecka z wychowawcą, nauczycielami uczącymi, dyrektorem, pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami, jeżeli rodzice dziecka wyrażą na to zgodę.
.
V. Zasady korzystania z oferty poradni:
- Przedszkola, szkoły i placówki mają możliwość zgłaszania potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej ze strony poradni w ciągu trwania roku szkolnego.
- Zapotrzebowanie może zgłaszać dyrektor szkoły/ przedszkola, placówki, pedagog szkolny lub nauczyciele. Wymagane jest zgłoszenie pisemne.
- Zgłoszenie ze szkoły/przedszkola lub innej placówki na wybraną formę działań może przyjąć każdy z pracowników poradni i przekazuje koordynatorowi szkoły/przedszkola lub placówki.
- Nauczyciele szkół/przedszkoli, placówki zapoznają się z ofertą poradni na dany rok szkolny, która będzie zamieszczona na stronie internetowej naszej poradni.
- Dyrektorzy lub nauczyciele szkół/przedszkoli , placówki na piśmie zgłaszają zapotrzebowanie na realizację konkretnego tematu zajęć na terenie ich szkoły/przedszkola placówki. Należy wypełnić druk zgłoszenia umieszczony na stronie internetowej poradni.
- Po otrzymaniu zgłoszenia pracownik poradni będący opiekunem danej szkoły/przedszkola, placówki, telefonicznie lub w kontakcie bezpośrednim uzgadnia terminy realizacji zajęć w szkole /przedszkolu, placówce.
- Zgłoszenia przyjmujemy od 1.09 do 30.10 danego roku szkolnego.
- W przypadku zgłoszenia po w/w terminie prosimy o telefoniczny lub bezpośredni kontakt z osobami prowadzącymi dane zajęci i koordynatorami szkół.
- Pierwszeństwo w realizacji kolejności zgłoszeń mają placówki:
- Nie korzystające lub rzadko korzystające z usług poradni we wcześniejszych latach
- Nie zatrudniające specjalistów ( pedagog/psycholog )
Realizacja zgłoszeń nie będzie możliwa w przypadku:
- Otrzymania liczby zgłoszeń przekraczających możliwości poradni
- Dużej liczby zgłoszeń z jednej szkoły/przedszkola, placówki
- Zgłoszeń otrzymanych po terminie
- Braku specjalistów w poradni, którzy mogliby zrealizować określony temat zajęć
- Uwagi, pytania i wątpliwości prosimy zgłaszać do osób prowadzących konkretne zajęcia i koordynatorów danej szkoły/przedszkola, placówki.
- Każdy pracownik poradni pracuje w terenie 1 raz w tygodniu w wybranym w danym roku szkolnym dniu. Harmonogram pracy poradni będzie dostępny na stronie internetowej.
- Informujemy, że każdy pracownik poradni raz w tygodniu ma przydzieloną godzinę konsultacji do dyspozycji oraz bezpośredniego kontaktu z nauczycielami/pedagogami/psychologami ( harmonogram dyżurów dla poszczególnych pracowników znajdują się na stronie internetowej lub tablicy informacyjnej poradni ).
- Osoba opiekująca się daną szkołą/przedszkolem, placówką i odpowiedzialna za wykonanie zadania, realizuje sama określone działanie lub ustala jego realizację z innymi pracownikami poradni.
- Informacje z realizacji określonych działań na terenie szkoły/przedszkola, placówek zawarte są w dziennikach pracy lub w odrębnie opracowanej dokumentacji ( ksero kart pracy w terenie pozostawiamy w odwiedzanej placówce).
- Dokładne sprawozdania ze współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami oświatowymi znajdują się w sprawozdaniach ilościowych i opisowych dotyczących funkcjonowania poradni, a także w indywidualnych sprawozdaniach pracowników. Sporządzane są one dwa razy w roku szkolnym (pierwszy okres i koniec roku).
- Zasady odbywania konsultacji na terenie szkół/ przedszkoli, placówek są omawiane na początku każdego roku szkolnego, a ich prace koordynują dyrektorzy
i pedagodzy szkolni. - Wybór miejsc konsultacyjnych i ich częstotliwość pracy zależy od zapotrzebowania w środowisku oraz możliwości poradni.