Jak się uczyć w domu
Wspomaga pamięć i koncentrację
- Zaplanuj sobie czas na naukę
Może się to wydawać banalne, ale jest kluczowe. Zaplanuj godziny, w których będziesz się uczył. Najlepsze są stałe godziny do nauki (np. od 9 do 13 i od 16 do 18). Zacznij od przejrzenia materiału, który chcesz opanować. Jeśli trzeba, podziel go na mniejsze części. Postaraj się, żeby w tym czasie nic Cię nie rozpraszało.
- Zadbaj o korzystne otoczenie
Źle dobrane oświetlenie, nieodpowiednia temperatura pomieszczenia czy rozpraszające przedmioty – to czynniki, które obniżają poziom koncentracji. Zadbaj o porządek w miejscu do nauki (w zasięgu zostają tylko książki, zeszyty, przybory, materiały potrzebne do nauki). W pobliżu powinna stać woda i zdrowa przekąska.
Do powszechnych „rozpraszaczy uwagi” należą:
- bałagan
- rzucające się w oczy zabawki, plakaty, duża kolorystyka w pokoju
- grające radio, włączony telewizor, portale społecznościowe i komunikatory internetowe
- niewygodne lub „rozleniwiające” miejsce do siedzenia
Jak zoptymalizować swoje miejsce do nauki?
- zorganizuj przestrzeń wokół siebie
- zadbaj o świeże powietrze w pomieszczeniu regularnie wietrząc pokój
- nie ucz się na leżąco – do siedzenia wybierz wygodne krzesło
- zadbaj o dobre oświetlenie (praworęczni lampka po lewej stronie, leworęczni po prawej) – najlepsze jest światło naturalne
- na czas nauki zrezygnuj w swoim otoczeniu z towarzystwa rozpraszających osób
- Zadbaj o odpowiedni nastrój do nauki
Na jakość uczenia się mogą negatywnie wpłynąć czynniki takie jak:
- brak motywacji
- złe samopoczucie
- przemęczenie (fizyczne lub psychiczne)
- niesprzyjająca atmosfera w domu (choroba, kłótnie, rozwód itp.)
Pamiętaj jednak, że masz wsparcie, są nim m. in. rodzice, koleżanki i koledzy z klasy, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni.
- Wykorzystaj do nauki wszystkie zmysły
Najskuteczniej uczymy się i zapamiętujemy w sposób „polisensoryczny”, czyli angażując wszystkie zmysły:
- patrząc
- czytając
- słuchając
- notując
- rysując
- śpiewając
- powtarzając na głos
- opowiadając komuś o tym, czego sie uczymy
Każdy ma jednak własny sposób przyswajania wiedzy. To tzw. styl uczenia się. Jest on indywidualnym sposobem, w jaki zdobywamy i zapamiętujemy informacje. Dzielimy się tu na wzrokowców, słuchowców i czuciowców.
CO CECHUJE WZROKOWCA
Wzrokowiec – to osoba, która z łatwością tworzy w umyśle bogate sceny, postrzega siebie w różnych sytuacjach, ze słowami kojarzy obrazy, nowym terminom nada znaczenie wówczas, gdy je „zobaczy” lub otrzyma wizualny opis. Trzeba pamiętać, że wzrokowcy: – lubią demonstracje lub pokazy, lubią wykresy i tabele – lubią opisy, pamiętaj ą twarze, lubią robić notatki – lubią patrzeć, rysować, lubią porządek i schludność, nie lubią dużo mówić.
CO CECHUJE SŁUCHOWCA
Słuchowiec – to osoba, która lubi słuchać siebie i innych, myśli w słowach i dźwiękach, nie zwraca uwagi na szczegóły. Słowo wymagające przeliterowania najpierw słyszy. Jeżeli znajdzie się w nowej sytuacji, przede wszystkim zastanawia się co usłyszy i co ona sama będzie mówić . Trzeba pamiętać, że słuchowcy: – lubią dialog i rozmowy, powtarzają głośno to, co napisali – rozmawiają ze sobą, lubią słucha ć, lubi ą wykłady, lubią muzykę – lubią długie wypowiedzi własne.
CO CECHUJE CZUCIOWCA
Czuciowiec – to osoba, która charakteryzuje się silnymi reakcjami uczuciowymi, emocjonalnymi lub wrażeniami dotykowymi. Jeżeli ma przeliterować słowo, najpierw „czuje” jak jego ręka pisze dany wyraz na papierze lub „wyczuwa” właściwy układ liter. Trzeba pamiętać, że czuciowcy: – uczą się przez wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie – lubią emocje, ruch.
- Rób efektywne notatki
Notując, możesz zastosować kilka praktycznych wskazówek, dzięki którym łatwiej będzie Ci się później uczyć:
- zapisuj tylko najważniejsze informacje
- stosuj czytelną dla samego siebie formę graficzną
- notuj tylko na jednej stronie kartki, żeby łatwiej było później przeglądać notatki
- używaj kolorów, podkreśleń, strzałek, znaków graficznych i własnych skrótów, twórz mapy myśli
- Ucz się korzystając z mnemotechnik czyli trików ułatwiających zapamiętywanie.
Mnemotechnika – z greckiego mnemo = pamięć i techne = sztuka, rzemiosło, czyli sposoby ułatwiające zapamiętywanie nowych wiadomości i faktów.
Kilka przykładowych mnemotechnik:
1) Akronimy czyli skrótowce.
Metoda polega na stworzeniu zupełnie nowego słowa lub wyrażenia z pierwszych zgłosek lub liter innych wyrazów, które próbujemy zapamiętać.
Wyróżniamy:
– Akronimy znaczące – skrótowce, które mają jakieś znaczenie, np. HOMES (ang. domy) – lista wielkich jezior Ameryki północnej: Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior
– Akronimy nieznaczące, np. KOSDKP – okresy paleozoiku: Kambr, Ordowik, Sylur, Dewon, Karbon, Perm
2) Metoda pierwszych liter.
Polega na utworzeniu zdania, w którym pierwsze litery mają inne, określone znaczenie, np. próbując zapamiętać kolejność planet Układu Słonecznego, wyodrębniamy pierwsze litery i tworzymy z nich nowe słowa, które w połączeniu stanowią łatwe do zapamiętania zdanie: Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Upiecze Naleśniki (Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran). Inny przykład: Lecą Cegły, Dom Murują – pierwsze litery wyrazów w tym zdaniu reprezentują cyfry rzymskie: L – 50, C – 100, D – 500, M – 1000.
3) Rymowanki, wierszyki.
Taka forma mnemotechnik pozwala na łatwiejsze zapamiętanie informacji. Rymy posiadają własny rytm oraz swoista melodię, która szybciej zapada nam w pamięć. Np. układ kości nadgarstka: Łódka płynie, księżyc świeci, trójgraniasty groszek leci, na trapezie, trapeziku wisi główka na haczyku.
4) Spacer w myślach.
Próbując zapamiętać na przykład tę oto listę zakupów: chleb, ser, mleko, baterie, proszek do prania i pasta do zębów; możesz wyobrazić sobie mieszkanie, w którym przemieszczasz się z salonu do korytarza. I tak: siedząc na bardzo wygodnej, czerwonej kanapie w salonie zajadasz się chrupiącą kanapką (chleb) z intensywnie pachnącym serem, po czym sięgasz po wysoką szklankę śnieżnobiałego, cieplutkiego mleka stojącą na niskim żółtym stoliku. Wstając i przechodząc do korytarza spoglądasz na ogromny zegar ścienny, który się zatrzymał, bo potrzebne są do niego nowe baterie. W korytarzu wkładając na siebie płaszcz zauważasz, że wymaga on prania w dobrym proszku do prania, gdyż jest umazany w pachnącej miętą paście do zębów. W ramach utrwalenia mnemotechnik uczniowie w domu metodą pierwszych liter mają opisać rodzaje przypadków: Mianownik, Dopełniacz, Celownik, Biernik, Narzędnik, Miejscownik, Wołacz.
- Rób powtórki
Powtórka to ponowne przejrzenie materiału i powtórzenie najważniejszych informacji. Cała nauka to tak naprawdę nieustanne powtórki.
- Zadbaj o wypoczynek, relaks i dobry sen.
Higiena snu jest kluczowym elementem naszej dziennej efektywności, dbaj o to, aby nie chodzić zbyt późno spać, a dwie godziny przed snem nie korzystać z urządzeń elektronicznych. Rozpieszczaj też swój mózg (pij dużo wody, zdrowo się odżywiaj, ćwicz pamięć), nie zapominaj też robić przerwy podczas nauki, np. na porozciąganie się.