2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
Należy pamiętać, że autyzm to zespół cech powodujący utrudnienia w budowaniu relacji i trudności w odnalezieniu się w sytuacjach społecznych. Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą napotykać także na przeszkody zarówno w obszarze uczenia się jak i postrzegania otoczenia.
Jeżeli w pierwszym roku życia Twoje dziecko:
- nie reaguje na własne imię
- nie podejmuje kontaktu wzrokowego
- trudno zaobserwować u niego oznaki przywiązania do najbliższych osób
- nie uśmiecha się do Ciebie
- nie potrafi nauczyć się wskazywania placem
- ma ubogą mimikę
- unika kontaktu lub nawiązuje kontakt fizyczny w sposób nietypowy – nie odkładaj konsultacji specjalistycznych „na później”.
Jeśli po pierwszym roku życia zauważysz, że Twoje dziecko:
- bawi się „dziwnie”, stereotypowo, mechanicznie
- nie mówi, nie rozmawia
- nie nawiązuje kontaktu z otoczeniem
- przejawia stereotypowe zachowania
- jest chłodne uczuciowo, nie nawiązuje relacji
a dodatkowo w porównaniu z rówieśnikami:
- powtarza wypowiedzi innych (echolalie)
- rozwija się wolniej
- nie interesuje się otoczeniem
- trudno mu przyswoić wiele umiejętności
- nie umie naśladować
- nie toleruje zmian w otoczeniu
- ma jednostronne, nietypowe zainteresowania – rozpocznij proces diagnozy.
Wskutek wczesnego postawienia diagnozy oraz objęcia terapią dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zwiększamy jego szanse na poprawę funkcjonowania.