Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
Należy pamiętać, że autyzm to zespół cech powodujący utrudnienia w budowaniu relacji i trudności w odnalezieniu się w sytuacjach społecznych. Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą napotykać także na przeszkody zarówno w obszarze uczenia się jak i postrzegania otoczenia.

Jeżeli w pierwszym roku życia Twoje dziecko:

  • nie reaguje na własne imię
  • nie podejmuje kontaktu wzrokowego
  • trudno zaobserwować u niego oznaki przywiązania do najbliższych osób
  • nie uśmiecha się do Ciebie
  • nie potrafi nauczyć się wskazywania placem
  • ma ubogą mimikę
  • unika kontaktu lub nawiązuje kontakt fizyczny w sposób nietypowy – nie odkładaj konsultacji specjalistycznych „na później”.

Jeśli po pierwszym roku życia zauważysz, że Twoje dziecko:

  • bawi się „dziwnie”, stereotypowo, mechanicznie
  • nie mówi, nie rozmawia
  • nie nawiązuje kontaktu z otoczeniem
  • przejawia stereotypowe zachowania
  • jest chłodne uczuciowo, nie nawiązuje relacji

a dodatkowo w porównaniu z rówieśnikami:

  • powtarza wypowiedzi innych (echolalie)
  • rozwija się wolniej
  • nie interesuje się otoczeniem
  • trudno mu przyswoić wiele umiejętności
  • nie umie naśladować
  • nie toleruje zmian w otoczeniu
  • ma jednostronne, nietypowe zainteresowania – rozpocznij proces diagnozy.

Wskutek wczesnego postawienia diagnozy oraz objęcia terapią dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zwiększamy jego szanse na poprawę funkcjonowania.